
Gemerské spojky
Po viedenskej arbitráži dňa 2. novembra 1938, pripadla veľká časť územia južného Slovenska Maďarsku. Po zabratí územia maďarskou armádu, nastali ťažkosti v oblasti dopravy aj v regióne Gemer-Malohont, ktorý prišiel o dôležité železničné uzly Jesenské, Rimavská Sobota, Tornaľa, Rožňava. Tým bola oklieštená železničná doprava v tejto oblasti. Po vyhlásení Slovenského štátu sa začalo projektovanie nových komunikácií, ktoré by nahradili vzniknuté medzery v doprave.
Nová železničná trať mala spájať Tisovec so Slavošovcami. Stavba tzv. Gemerských spojok trvala až do vyhlásenia SNP v auguste 1944. Po vojne sa ešte uvažovalo o dostavbe, ale nakoľko sa Československá republika obnovila v pôvodných hraniciach, výstavba bola v roku 1949 definitívne ukončená. V súčasnosti sa nám v krajine zachovali prvky tejto stavby, ako aj hotové objekty ktoré je možné navštíviť ako turista i cykloturista.
Sú nimi Koprášsky (Mníšanský) viadukt, Koprášsky tunel, Tunel pod Dielikom a najznámejší Slavošovský tunel (Tunel pod Homôlkou), ktorý je prístupný verejnosti a prechádza ním oficiálna cyklotrasa. Tunel so svojou dĺžkou 2401 m spája dva slovenské kraje, je najdlhším cyklotunelom v Európe a tretím na svete.
Cykloturistickú trasu Gemerské spojky z Lubeníka do Slavošoviec pravidelne udržiavame vďaka finančnej podpore Banskobystrický samosprávny kraj.
Kategórie: #História

Slavošovský tunel
Slavošovský tunel
Slavošovský tunel (Tunel pod Homôlkou) je plne prístupný a prechádza ním oficiálna cyklotrasa, čo ho s jeho dĺžkou 2401 metrov činí najdlhším cyklotunelom v Európe a tretím najdlhším na svete.

Koprášsky tunel
Koprášsky tunel
Oproti slávnejšiemu Slavošovskému susedovi je Koprášsky tunel omnoho kratší, jeho dĺžka nedosahuje ani 250 m. Je ho ale možné prejsť aj bez umelého osvetlenia.

Koprášsky (Mníšanský) viadukt
Koprášsky (Mníšanský) viadukt
Most je prístupný z obce Magnezitovce a jeho návštevu možno spojiť s prechodom neďalekého Koprášskeho a Slavošovského tunela, ktoré ležia na tej istej nedostavanej železničnej trase.

Tunel pod Dielikom
Tunel pod Dielikom
V dnešnej dobe je tento 2 kilometrový tunel z časti zaplavený a od roku 1997 vyhlásený za chránený areál z dôvodu zabezpečenia ochrany zimoviska netopierov. Tisovecký portál je zaplavený úplne, za odbočku stojí ale portál Muránsky, ktorý je v závislosti od počasia dostupný z modrej turistickej značky vedúcej z Muráňa do Tisovca.